Historie towarzyszą człowiekowi od wielu lat. Zanim jeszcze powstało pismo ludzie przekazywali sobie opowieści z pokolenia na pokolenie. Stanowi to pewną podstawę społeczeństwa ponieważ trudno wyobrazić sobie komunikację w świecie pozbawionym przekazywania sobie historii. Opowiadane historie są źródłem wiedzy, inspiracji, motywacji do działania a także rozrywki. Człowiek historię tworzy, przekazuje ją lub stanowi jej część.

Co to jest storytelling?

Storytelling jest sztuką tworzenia opowieści, używaną jako forma skutecznego budowania wizerunku firmy. Inaczej nazywany marketingiem narracyjnym angażuje odbiorców, wzbudza emocje i pobudza wyobraźnię. Jeśli uda nam się stworzyć historię, w której ukryty będzie element odwołujący się do firmy czy produkty możemy zyskać zaufanie i większą wiarygodność marki. Storytelling jest już powszechnie stosowanym narzędziem marketingowym w celu tworzenia spójnej historii o marce i produktach. Interesujące treści pobudzają odbiorców do interakcji, tworząc pozytywną relację między firmą a klientem.

Skuteczne typy narracji w storytellingu

Przed zaplanowaniem storytellingu należy dokładnie przemyśleć jaki cel chcemy dzięki niemu osiągnąć. Bardzo ważną kwestią jest wybór typu narracji jakim będziemy się posługiwać przy tworzeniu opowieści. Jest to tak istotne ponieważ w zależności jaki cel obraliśmy taki typ narracji powinniśmy zastosować.

  1. Kim jesteś - będąc szczerym i otwartym mówiąc o swoich sukcesach jak i porażkach zjednujesz sobie ludzi. Pierwszy typ narracji skupia się na przybliżeniu postaci człowieka, produktu czy marki. Możesz tu skupić się na opisie rozwoju i zmian. W prawdziwym życiu łatwiej nam zaufać osobom, które mówią o swoich planach, marzeniach, emocjach czy słabych stronach dlatego storytelling powołujący się do autoprezentacji zbliża do nas odbiorców i wzbudza sympatię.
  2. Dlaczego tu jestem - opowiedz o swojej wizji i motywacji w działaniu. Firmy powstają przecież nie tylko z chęci zysku ale przede wszystkim z pasji i miłości do czegoś. Ludzie mogą zadawać sobie pytanie, czy jesteś pasjonatem tego, co robisz, dlatego powinieneś im to opowiedzieć.
  3. Wizja - inspiracji i motywacji szukamy wszędzie, jeśli Twoja historia właśnie taka będzie na pewno zyskasz wielu zwolenników. Wywołaj emocje i spraw żeby na twarzach pojawił się uśmiech. Stań się autorytetem dla innych ponieważ ludzie podążają za charyzmatycznymi liderami.
  4. Historia, która uczy - powinna gromadzić przykłady, które można powiązać z elementami historii i łatwo zapamiętać wybrane elementy.

Tworzenie storytellingu nie można zaliczyć do łatwych zadań. Wymaga od nas kreatywności i oryginalności. Stworzenie porywającej opowieści, która wzbudzi zainteresowanie i zwiększy zaufanie do naszej firmy to nie lada wyzwanie. Bez względu jaką formę narracji wybierzesz powinieneś pamiętać by inspirować, motywować i angażować do działania. Odpowiednio przygotowana opowieść o naszej marce czy produkcie jest w stanie sprzedawać produkty czy usługi oraz ukazać nas w oczach klientów jako solidna i wiarygodna firma.