Nie powinniśmy prowadzić kampanii marketingowej jedynie w świecie wirtualnym. Tak samo ważne są nasze działania i określenie celów promocji w świecie realnym. Do naszych zadań należy również przeprowadzenie badania rynku, a najlepszym narzędziem do jego przeprowadzenia jest ankieta marketingowa.

Co zyskujemy dzięki badaniom marketingowym?

Niezwykle szybki rozwój internetu powoduje, że musimy stale szukać nowych rozwiązań i nowych dróg dotarcia do klienta. Ciągle pojawiają się nowe programy i narzędzia oraz całkowicie innowacyjne metody dotarcia do odbiorców. To wszystko powoduje dużą potrzebę badań, dlatego też spora część firm decyduje się na większe inwestycję w dział Research and development. Podobne zjawisko obserwujemy również w internecie. Coraz częściej stosowana jest właśnie ankieta marketingowa, która doskonale sprawdza się do badania rynku. Tak ogromna liczba kanałów dystrybucji sprawia, że ankieta marketingowa trafia do wielu odbiorców w kilka chwil.

 

Ankieta marketingowa - jako narzędzie do przeprowadzania badań rynku

Nasze działania muszą być tak opracowane aby dotarły do ja największej liczby odbiorców w jak najkrótszym czasie, bez obciążania nas wysokimi kosztami ani nakładem pracy. Trzeba wziąć tu również pod uwagę stale rosnącą konkurencję. W takim przypadku konieczne jest prowadzenie również badań marketingowych, które są niezbędne do osiągnięcia zamierzonych celów. Badania marketingowe mogą przybrać różną formę w zależności od naszych celów oraz profilu naszej działalności.

Klucz do sukcesu - określenie grupy docelowej

Na samym początku najważniejszą rzeczą jest określenie grupy docelowej i identyfikacja jej. Mówiąc prościej musimy się dowiedzieć kto jest naszym potencjalnym klientem i czym charakteryzuje się ta grupa odbiorców. Właśnie do tych osób będziemy kierować nasze działania marketingowe.

Zazwyczaj występuje kilka grup odbiorców i dobrze jeśli będziemy mieli również to sprecyzowane. W tym przypadku również przydatna będzie ankieta marketingowa, dzięki której będziemy mogli dowiedzieć się o wieku, płci, wykształceniu czy preferencjach naszych odbiorców.

W momencie analizy grupy docelowej należy wziąć pod uwagę kanał komunikacji z klientem.

Dla każdej grupy może być dostosowany inny sposób komunikacji, biorąc pod uwagę chociażby ich preferencje dotyczące użytkowania portali społecznościowych. Ostatnio coraz częściej stosowane są social media do kontaktu z klientami. Pamiętajmy jednak, że korzystają z tego zazwyczaj młodzi ludzi natomiast do starszych odbiorców bardziej przemówią blogi eksperckie czy poradniki.

Analiza preferencji konsumenckich

W ostatnim etapie badania grupy docelowej jest analiza jej preferencji konsumenckich. Inaczej mówiąc są to odpowiedzi na pytania co lubią nasi klienci, jakich dokonują wyborów czy czego zazwyczaj szukają? To zadanie nie jest łatwe jednak odpowiedzi na te pytania pomogą nam w dopasowaniu naszej oferty do klienta. Nie zawsze bowiem jest to oczywiste co woli nasz potencjalny klient.